28 juni 2006

Fårexkursion

Idag bröt husse semestertristessen med ett jobbmöte i Helsingborg. Lämnade åt vårt öde bestämde Zigge och jag oss för att ta en långpromenad. Eftersom valpar inte ska motioneras tog jag med mig en ryggsäck som jag satte på magen istället för ryggen. Utrustade med gummistövlar och korv begav vi oss av. Efter en stunds promenad stoppade jag ner Zigge i ryggsäcken, vilket inte var alldeles populärt. Med milt våld och korv höll han sig dock lugn och kunde inspektera omgivningen lite från ovan. När vi gick förbi "danskens" hus och hans ilsket skällande Gårdshund verkade Zigge tycka att det var rätt tryggt att sitta i en väska. Halvvägs till fårhagen tog vi en liten paus i bokskogen och Zigge fick springa runt lite bland löven. Ner i väskan igen, fortfarande inte populärt men det gick lite bättre än förra gången.
Väl framme vid fårhagen stirrade Zigge och fåren på varandra under tystnad, därefter återgick de något ulligare djuren till sitt idisslande och resten av oss tog en paus i gröngräset. Matte fick syn på en enorm svart och gulrandig slända, som Zigge förstås skrämde bort innan den han förevigas. På hemvägen gick vi genom några tomma fårhagar och passerade en stengärdesgård. Jag gick först och satte mig sedan att locka på Zigge som gnällde olyckligt på andra sidan stenhögen. Till slut tog han mod till sig och började klättra över stenarna på darrande små ben. Föga förvånande hade han inga problem att ta sig över, han är ju ändå avlad till klättrare. Sista svängen i väskan kom inga protester alls och när vi närmade oss torpet hade han slumrat till. Behöver jag påpeka att Zigge sov väldigt gott när vi kom hem?

1 kommentar:

peblin sa...

Himla roligt att läsa om lille Zigge :-)

Varför ska man inte motionera en valp?