17 juni 2006

Första natten

Efter en spännande dag för både Zigge och oss började han lugna ner sig och sökte sig mot korgen som under kvällen stått i vardagsrummet.

Det finns nog en miljard tips hur man ska göra med hundens sovplats. Allt från en grop i snön till platsen på mattes kudde rekommenderas av de olika skribenterna. Vi har ännu så länge målet att Zigge inte ska sova i sängen utan på golvet - om han vill i korgen.

För att han ska känna sig trygg i början har vi nu en madrass på golvet i sovrummet bredvid hans korg. När Zigge såg arrangemanget var all trötthet som bortblåst. Husse liggandes bland massa mjuka roliga kuddar och täcken inom räckhåll för honom. Det blev total lycka och intensivt gos med inslag av tuggande på näsa, öron och hår (!). Efter ett tag lugnade han ner sig och jag lyfte över i korgen, ett par minuters lugn och sedan kom han krypande igen. Efter några upprepningar somnade han och sov sedan gott. Fungerade bra tills jag i halvsömnen vände mig bort och han inte såg mitt ansikte - en orolig zigge störtade upp på mig och "kollade" att jag var med. Därefter lugn fram till 4-tiden då han tyckte att det var färdigsovet, det blev vaktombyte på madrassen och Zigge fick ännu mer hår att bita i... Snart somnade vi alla om fram till 6-snret då en rådig Victoria hann få ut honom på gräsmattan precis i tid på morgontoaletten.

Första natten slutade nog med att Zigge sov mest i familjen. Han verkar känns sig trygg i vart fall.

Inga kommentarer: